Wojciech Ćwiertniewicz - Katalepsja czasu

Wojciech Ćwiertniewicz, ur. 1955. Studiował malarstwo w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w latach 1976 – 1981. Jest laureatem m. in. Nagrody Krytyki Artystycznej im. Cypriana Kamila Norwida, a ostatnio Nagrody „Exitu” za rok 2008. Jego prace są w kilku kolekcjach publicznych (m. in. w Muzeum Narodowym w Krakowie, Muzeum Górnośląskim w Bytomiu, Bibliotece Głównej ASP w Krakowie). Jest autorem 65. indywidualnych wystaw malarstwa. Brał udział w ponad 100. wystawach zbiorowych. Opublikował 7 tomików dziennika: Dziennik malarza (Kraków 2002), Bez tytułu (Kraków 2004), Ulica Długa (Kraków 2005), Bez tytułu (2) (Kraków 2006), Rok 2006 (Kraków 2007), 2007 (Kraków 2008), 2008 (Kraków 2009).

Ważniejsze wystawy indywidualne

  • 1986 Malarstwo, Galeria Promocyjna, Warszawa
  • 1990 Nowe obrazy, Starmach Gallery, Kraków
  • 1992 Malarstwo, Starmach Gallery, Kraków
  • 2000 Obrazy nie ostatnie, Otwarta Pracownia, Kraków
  • 2006 Projekcje, Otwarta Pracownia, Kraków
  • 2008 Mężczyźni, Galeria aTak, Warszawa
  • 2009 Życie po życiu, Galeria Kameralna BGSW, Słupsk
  • 2011 Ceci n’est pas un paysage, Skład Solny, Kraków
  • 2012 Świętości, Galeria Malarstwa ASP, Kraków
  • 2012 Serendipity, Galeria Centrum (d. Sektor I), Katowice
  • 2013 2011, Galeria BWA, Olkusz
  • 2014 człowiek lub kamień albo drzewo, CAT, Ustka

Ważniejsze wystawy zbiorowe

  • 1986 Ekspresja lat 80-tych, Galeria BWA, Sopot
  • 1988 Świeżo malowane, Zachęta, Warszawa
  • 1991 Opening Up – Six Major Polish Painters, Hammer Galleries, New York
  • 1992 The Expressive Struggle, Anderson Gallery, Buffalo
  • 1996 Rozpoznanie, Galeria Bunkier Sztuki, Kraków
  • 1997 Granice obrazu, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
  • 2009 Żebro Ewy? Potencje męskości, Galeria Studio, Warszawa
  • 2010 Ars Homo Erotica, Muzeum Narodowe, Warszawa
  • 2010 Apogeum, CSW Znaki Czasu, Toruń
  • 2011 Post – Gauguin, Galeria BWA, Katowice
  • 2013 Coś optymistycznego, Galeria Ściana, Kraków
  • 2014 Nic nie czuję, Otwarta Pracownia, Kraków

Wojciech Ćwiertniewicz

Katalepsja czasu
1977-2014

Konduktorownia, Częstochowa
Wernisaż 27 czerwca 2014 roku, godz. 19:00

Jeden z wybitniejszych polskich malarzy średniego pokolenia, Wojciech Ćwiertniewicz (ur. 1955), pokazuje na swej 65 indywidualnej wystawie Katalepsja czasu / 1977-2014 serię obrazów, w których dokonuje stężenia czasu, odbywając w nim podróż. Twórczość artysty z lat 80. XX wieku wiązano z transawangardą. Od blisko ćwierć wieku maluje modernistyczne abstrakcje z kołami, od 2000 roku równolegle z wielkoformatowymi postfotograficznymi aktami, głównie męskimi. Obrazów nie tytułuje,  inwentaryzuje je tylko za pomocą daty rocznej oraz kolejnego numeru powstałej  w danym roku pracy. Tym razem Wojciech Ćwiertniewicz sięgnął do swych malarskich juweniliów, obrazów namalowanych w większości w 1977 roku, kiedy był na drugim roku studiów w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Chociaż  znajdziemy i jego wcześniejsze prace.  Namalowane  z wielką swobodą i talentem „szkolne” akty i portrety, a przede wszystkim martwe natury ustawiane przez ówczesnego asystenta Zbyluta Grzywacza, przetrwały zrolowane w pracowni krakowskiego artysty kilkadziesiąt lat. Obecnie ponownie napięte na blejtramy, naprężone, niczym w stanie kataleptycznym, płótna, ujawniające na   powierzchni liczne pęknięcia (krakelury) świadczące o upływie czasu, pokryte zostały przez malarza swoistym ornamentem z charakterystycznych dla niego kół. Ten  abstrakcyjny ornament częściowo, a nieraz prawie całkowicie zakrywa jego młodzieńcze obrazy. W ten sposób na starym obrazie powstał nowy, który równocześnie pozwala oglądać czy też podglądać stary. W słynnym eseju Adolfa Loosa ornament został zrównany ze zbrodnią. Ćwiertniewicz dokonując  „zbrodni” na swych wczesnych obrazach paradoksalnie je dla nas odzyskał. Pozwalając nam cieszyć się nimi w ich nowej całości, na którą składa się stary i nowy obraz. Chroniąc je tym samym przed ostatecznym rigor mortis. Dając im dzięki katalepsji czasu nowe życie.

Janusz Antos